Pengikut-pengikut ku

Translation

Iklan RM20 Sebulan

readbud - get paid to read and rate articles

Khamis, 24 Februari 2011

Pompeii, Kota Seks

Amaran: Penulisan kali ini bersifat agak matang dengan memperlihatkan beberapa perkataan dan gambar yang kemungkinan boleh menganggu keselesaan para pembaca. Diharapkan pembaca sentiasa berfikiran positif dalam meneruskan pembacaan ini. Bagi mereka yang tidak gemar dengan sesuatu yang ekstrem boleh meninggalkan entri ini. Bagi mereka yang tiada masalah dengan hal ini digalakkan meneruskan pembacaan sampai habis sebagai sumber pengajaran kita bersama. Terima kasih.




Dan tidak adalah Tuhanmu membinasakan kota-kota, sebelum Dia mengutus di ibukota itu seorang rasul yang membacakan ayat-ayat Kami kepada mereka; dan tidak pernah (pula) Kami membinasakan kota-kota; kecuali penduduknya dalam keadaan melakukan kezaliman.

Surah Al Qashash, ayat ke-59


Sejarah Pompeii
Al- Quran telah menceritakan kepada kita tentang banyak kisah umat-umat terdahulu yang telah dibinasakan oleh Allah S.W.T. atas kezaliman dan penderhakaan mereka terhadap hukum Allah Azzawajalla. Sungguh banyak tamadun hebat telah lahir pada zaman dahulu tetapi angkara dari perbuatan mereka yang melampau batas-batas kemanusiaan, mereka telah dilenyapkan terus dari muka bumi ini dengan hanya meninggalkan tinggalan sejarah untuk dikaji oleh pakar arkeologi. Ada di antara sejarah kehebatan tamadun itu telah diceritakan di dalam Al-Quran melalui kisah para rasul yang diutus untuk membawa kebenaran dan membetulkan penyimpangan kemanusiaan yang telah berlaku.
Kisah Nabi Lut a.s yang berdepan dengan perlakuan luar tabii kaumnya yang melampai batas mungkin sudah acap kali dibaca dan didengar oleh anda sekalian. Tetapi tahukah anda ada sebuah lagi tamadun di mana masyarakatnya mempunyai perlakuan jijik yang serupa dengan kaum Nabi Lut. Mereka adalah masyarakat Kota Pompeii. Ironinya masyarakat ini juga telah menerima pembalasan yang agak serupa dengan apa yang telah diterima oleh kaum Nabi Lut.



Pompeii, merupakan sebuah kota pada zaman Rom purba yang telah dikesan terletak berdekatan dengan kota Naples di mana pada sekarang ini termasuk dalam wilayah Campania, Itali. Pompeii dikesan wujud pada abad ke-79 sebelum masihi dan di percayai sebagai salah sebuah kota Rom yang sangat maju dan makmur pada masa itu. Tanah Pompeii dianugerah kan kesuburan yang amat baik dan industri pertanian merupakan industri yang utama dalam menjana ekonomi Pompeii. Selain dari bidang pertanian, Pompeii juga menjadi tumpuan para pedagang dari luar dan dalam Rom untuk berdagang dan melalui pertemuan pelbagai bangsa dan masyarakat menerbitkan cabang-cabang ilmu lain seperti seni bina, kesenian yang boleh dikesan dari tinggalan mural-mural erotik di dinding bangunan yang telah runtuh dan seni muzik. Melalui pertembungan budaya yang pelbagai ini dipercayai menjadi di antara penyebab terhakisnya norma-norma kemanusiaan dan keagamaan dalam diri setiap masyarakat Pompeii.

Akibat dari kegiatan industri perdagangan yang amat rancak dan kedatangan orang asing yang tidak terkawal di Pompeii menyebabkan timbulnya permintaan kepada industri seks di Pompeii. Rumah – rumah pelacuran, permandian bogel dan persundalan telah didirikan dengan banyaknya mungkin beratus atau beribu untuk memenuhi permintaan tersebut. Dengan sifat keterbukaan para pemimpin Pompeii yang kemaruk kuasa dan sesat dalam nafsu syahwat telah menghalalkan industri jijik ini menjadi penjana kepada kekayaan Pompeii. Masyarakat Pompeii yang kemaruk seks ini juga dipercayai menyembah alat sulit seperti patung berhala dan menggantungkan arca-arca berbentuk kemaluan lelaki atau perempuan di depan pintu rumah. Acara-acara keramaian dan parti seks liar sudah menjadi lumrah dan suatu kewajiban kepada masyarakat Pompeii. Lelaki bermukah dengan lelaki, wanita dengan wanita malah pasangan suami isteri boleh bertukar-tukar pasangan dengan pasangan lain. Dan jangan terkejut kanak-kanak juga melakukan perkara yang sama. Mereka telah menjadikan seks sebagai tuhan mereka dan hidup mereka tidak akan lengkap jika tidak memuaskan nafsu di antara satu sama lain.

Belum lagi menyentuh dalam isu perhambaan dan pembunuhan binatang, masyarakat Pompeii merupakan masyarakat yang gelap hatinya, langsung tidak ada rasa prikemanusiaan kepada makhluk lain. Kanak-kanak baik lelaki atau perempuan dirampas semenjak kecil lagi dari keluarga miskin yang berhutang atau pun kalah perang dan diperkosa dan diasuh sebagai hamba seks sehingga dewasa. Sesiapa hamba yang bertindak melawan atau penduduk yang cuba menyeru kearah kebaikan akan dibunuh dengan kejam dengan cara penyeksaan maut atau dijadikan makanan binatang buas.
"Patutkah kamu mendatangi orang lelaki (untuk memuaskan nafsu syahwat kamu)? Dan kamu memotong jalan lalu-lalang (untuk tujuan jahat kamu)? Dan kamu pula melakukan perbuatan yang mungkar di tempat-tempat perhimpunan kamu?" Maka kaumnya tidak menjawab selain daripada berkata (secara mengejek-ejek): "Datangkanlah kepada kami azab dari Allah (yang engkau janjikan itu) jika betul engkau dari orang-orang yang benar".

Surah Al-Ankabut ayat ke-29

Masyarakat Pompeii yang kebanyakannya homoseksual ini juga suka mengganggu lelaki-lelaki tampan yang baru datang ke tempat mereka dengan cara menyamun atau menggoda dan memperkosa mereka secara luar tabii. Sesungguhnya keadaan rohani masyarakat Pompeii sudah tidak terkawal lagi dan mereka tenggelam dalam arus nafsu keduniaan yang menyesatkan, sehinggalah bala bencana dari lahar panas Vesuvius melenyapkan peradaban mereka terus dari muka bumi ini…….


Maka mereka dibinasakan oleh suara keras yang mengguntur, ketika matahari akan terbit.

Surah Al-Hijr, ayat ke-73

Vesuvius Mengganas

Gunung berapi sepi, si Vesuvius yang berdiri teguh dan kaku selama beribu-ribu tahun berdekatan kota Pompeii akhirnya meletus dengan hebatnya seperti diarah sehingga memuntahkan lahar panas membara, batuan panas dan gas-gas sulfuric beracun memancut ke luar angkasa raya beratus-ratus kilometer tingginya. Pada awalnya, penduduk Pompeii tidak menghiraukan petanda bencana yang bakal menimpa mereka seperti keringnya air tasik dan mata air dan terus-terusan menjalani kehidupan keduniaan mereka yang penuh kesesatan sehinggalah bunyi letupan Vesuvius menyentakkan deria kesedaran mereka. Lahar panas menggelegak Vesuvius turun dengan lajunya menuruni lembah gunung dan membanjiri setiap laluan yang ditempuhnya. Manakala debu-debu panas dan beracun menghamburi setiap ruang kosong yang ada dan menggelapkan penglihatan penduduk Pompeii. Mereka terpana dalam keterkejutan yang amat sangat. Sukar untuk mempercayai apa yang berlaku. Peradaban yang hebat hancur dalam sekelip mata. Orang ramai bertempiaran lari ke sana ke mari dalam usaha menyelamatkan diri dari ditempuh oleh ombak lahar yang panas. Ternyata usaha tersebut sia-sia, tiada satu apa pun yang dapat melepasinya. Nyawa mereka dicabut ibarat sepantas kilat. Belum sempat untuk berbuat apa-apa, tubuh mereka sudah pun kaku tidak bergerak. Yang paling menjijikkan, ada di kalangan mereka mati dalam keadaan sedang bersenggama dan meliwati diantara satu sama lain, tidak berupaya untuk melepaskan tubuh yang sudah melekat. Sangat azab kematian yang diterima….

Kesan-Kesan Tinggalan Pompeii






Gambar-gambar di atas merupakan mayat-mayat sebenar masyarakat Pompeii yang telah terawet menjadi batu selama beribu-ribu tahun selepas bencana Gunung berapi Vesuvius. Perhatikan eksperesi wajah mayat-mayat tersebut. Mereka seakan-akan berada dalam keadaan terseksa dengan kesakitan yang maha dashyat sehingga meragut nyawa mereka. Kebanyakan mayat ini masih dalam keadaaan yang sempurna cuma bezanya tubuh mereka sudah mengeras seperti batu akibat tertimbus di dalam lapisan debu tebal yang menyejuk selama 1600 tahun. Pakaian yang melekat di tubuh, gigi dan barangan lain masih berada dalam keadaan yang baik
.


Kota Pompeii telah lenyap selama 1600 tahun tetapi ditemukan kembali secara tidak sengaja pada tahun 1599 oleh seorang jurubina bernama Fontana semasa beliau sedang sibuk menggali jalan baru untuk ke Sungai Sarno. Menurut sumber yang tidak diketahui, beliau dikatakan telah tejumpa lukisan-lukisan dan arca-arca erotik semasa penggalian dilakukan tetapi telah menguburkannya semula atas dasar kesopanan dan malu dengan apa yang dijumpai beliau. Selepas itu tugas ekskavasi arkeologi diserahkan kepada Giuseppe Fiorelli dan bukan setakat mayat yang dijumpai tetapi juga tinggalan bangunan-bangunan yang hampir musnah seperti rumah, tempat permandian awam, gedung, hotel, jalan dan juga lukisan-lukisan erotik masyarakat Pompeii. Masyarakat Pompeii amat terkenal dengan seni mural mereka dan mengabadikan gaya hidup dan kisah mereka melalui mural yang terdapat di dinding-dinding bangunan yang masih utuh.



Bukti-bukti peninggalan mereka yang amat mengejutkan ini sudah cukup menceritakan kepada kita tentang bagaimanakah moral sebenar masyarakat Pompeii ketika tu. Sesungguhnya nilai moral dan rohani mereka sangatlah rendah jika dibandingkan dengan pencapaian mereka pada zaman itu. Tetapi apa yang dilakukan mereka pada masa lalu seperti berulang kembali pada masa kini. Budaya Hedonisme yang membuang kepercayaan terhadap ketuhanan dan keagamaan dan menunjangi nafsu syahwat semata-mata telah mula mengakar umbi dalam masyarakat muslim kita di Malaysia. Budaya “Free Sex” sudah lama menular di barat dan baru beberapa tahun yang lalu beberapa buah negara di Eropah telah menghalalkan hubungan sejenis dan perkahwinan di antara mereka. Dan budaya Homoseksual ini juga telah mula membarah dalam masyarakat kita. Golongan ini dengan tanpa segan silunya telah mula berani menonjolkan diri mereka di mata umum dan tidak kisah untuk berparti liar sesama mereka tanpa memikirkan akibat balasan dosa yang bakal diterima. Belum lagi menyentuh soal muda-muda masa kini yang sudah berani melakukan zina di usia sangat mentah, malah berani pula melakukannya dengan berbaju sekolah di belakang sekolah pula. Akibatnya mengandung tanpa dirancang dan bayi tiada berbin atau berbinti ditongsampahkan merata-rata. Adakah ini namanya kemajuan ? Bila akidah dan pegangan agama sudah tidak menjadi kepentingan lagi dalam mengejar kemodenan hidup. Sedarlah sebelum terlambat, mungkin malapetaka gempa bumi, letusan gunung berapi dan sebagainya yang Allah datangkan sejak akhir-akhir ini menjadi petanda yang kita sudah mula lupakan-Nya, lupakan sunnatullah, lupakan apa yang disyariatkan nabi besar kita, Muhammad S.A.W. Jangan kita menjadi orang yang menyesal dan terlambat, terlambat seperti kaum Nabi Lut dan masyarakat Pompeii….


Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk.
Surah Al-Israa'17: ayat: 32





Sekian,
Plain Jane

3 ulasan:

apix berkata...

makin ramai kot sekarang ni sex sejenis....bala ja suma ni....

Achilles Monoloules berkata...

Nice fact =)

Plain Jane berkata...

yep! Sebab tu le selalu gempa bumi, tak gitu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...