Pengikut-pengikut ku

Translation

Iklan RM20 Sebulan

readbud - get paid to read and rate articles

Jumaat, 19 Ogos 2011

Roommate

Perhatian: Kisah di bawah merupakan sebuah urban legend dari luar negara yang telah dialih bahasakan ke bahasa melayu secara santai dan mudah difahami. Kisah ini hanyalah untuk hiburan sahaja dan jika sama atau hampir sama dengan kisah hidup anda hanyalah kebetulan sahaja. Read by your own risk.





Okay! Dah baca dah peringatan di atas? Bagus!

Kali ni aku nak cerita pulak pasal kisah yang diberi nama "Roommate" atau teman sebilik dalam bahasa Melayu. Sama ada kisah ni kisah benar atau pun tidak aku tak tahu tapi merupakan kisah seram yang diperturunkan dari mulut ke mulut dari barat sana tu.

Sempena musim nak raya ni kan, aku rasa agak bertepatanlah kalau aku letak kisah ni dalam entri blog aku, sebab ada kaitan jugaklah kerana time nak raya nilah ramai bebudak universiti
balik kampung dan hanya beberapa kerat sahaja duduk kat asrama especially bebudak east Malaysia. Aku pernah melaui keadaan sorang-sorang time raya kat asrama dan aku faham sangat -sangat bagaimana feeling orang tak balik raya ni. Sunyi, sepi dan sendiri...betulkah bersendiri hehe...

Kay! Tanpa membuang masa lagi meh aku cerita. Ceritanya bermula begini...

Ada dua sahabat karib ni yang sama-sama duduk sebilik kat sebuah U ni. U mana takde pulak dia cakap. Waktu tu tengah cuti raya Krismas dan dua orang gadis ni tak balik cuti maybe dieorang ni duduk jauh or budak oversea mungkin.

Dekat bangunan asrama yang dieorang duduk tu takde sorangpun yang tinggal kecuali dieorang berdua je. Tambah-tambah lagi lepas cuti pulak nak final exam so dari membuang duit beli tiket kapal terbang lagi bagus dieorang stay je kat situ supaya fokus kepada pembelajaran tak terganggu. Okay! nak lagi mudah aku namakan dieorang berdua tu si A dan si B.




Suatu hari itu, waktu orang putih tengah dok sakan raya krismas, dieorang tengah study dalam bilik macam biasa sehinggalah tibanya malam. Malam pulak boring-boring bukaklah internet.

"Eh! Ngko tak lapar ke?" si A bersuara. "Taklah, naper kau lapar ke?" si B tanya balik.

"Laparlah...aku rasa nak turun bawah...nak masak ape -ape je kalau ade. Kau nak ikut tak?" si A mempelawa.

"Taknaklah...aku takde rasa lapar pun, takpe ngko turun je lah sorang nanti aku jaga bilik," jawab si B.

"Okay, aku keluarlah dulu tapi jangan lupa plak kunci bilik ni lepas aku keluar," pesan si A sambil berjalan menuju ke pintu.

Si B pun mengikuti apa yang disuruh oleh si A dan mengunci pintu bilik mereka. Dia kemudian menyambung kembali melayari internet.

Si B terlalu asyik bermain dengan laptop dia sampai tak perasan pun yang si A dah terlalu lama berada di bawah sehingga kan si B tersengguk-sengguk menahan ngantuknya tetapi roommatenya masih lagi tak muncul-muncul.

Tiba-tiba...

"Ssssst.....ssssst...."

Si B terkejut dari ngantuknya, telinganya mendengar sesuatu yang agak pelik di luar. Dia cuba mengamati bunyi yang agak sayup-sayup itu dan hatinya mula berdebar-debar kerana bunyi itu semakin dekat ke arah bilik mereka.

"Bunyi apa lak tu? Siapa pulak heret guni tengah-tengah malam macam ni?" si B gelisah dan melihat jam di dinding. "Mana pulak dia ni, kenapa tak datang-datang lagi ni?" dia mula perasan yang roommatenya sudah terlalu lama berada di luar dan sekarang ni dia mula bingung dengan bunyi misteri yang semakin menghantui dia. Bunyi yang seakan-akan benda berat diseret di atas lantai.

"Ssst...ssst..." bunyi itu semakin lama semakin dekat dan akhirnya betul-betul berada di sebalik pintu. Telinga si B dengan jelas dapat menangkap bunyi aneh itu.

Bunyi seretan itu bertukar pulak dengan bunyi cakaran di pintu...Si B mula berada dalam ketakutan yang amat sangat. Dia menggeletar seluruh badan, panik, tidak tahu apa yang harus dilakukan melainkan cuba menyembunyikan diri di dalam almari. Berharap makhluk ganjil yang cuba untuk memasuki bilik mereka lari pergi meninggalkan bilik itu.

Cakaran di pintu menjadi semakin kuat dan si B berdoa sebanyak mungkin supaya dilindungi daripada mara bahaya sehinggalah dia tertidur dalam almari itu.

Esok paginya pulak, si B terbangun dari tidur. Anehnya bunyi cakaran dah hilang dan dia pun keluar dari almari itu dan menuju ke pintu perlahan-lahan.

Perasaan gementar masih belum hilang dan dari luar tingkap, dia terlihat pakcik posmen sedang melangkah masuk ke dalam bangunan asrama. Si B jeri sekuat hati kat pakcik tu, cuba mintak tolong dan pakcik tu dengar panggilan dia dan terus melihat kat tingkap.

Si B pun bagilah signal kat dia supaya lekas datang ke bilik untuk selamatkan dia. Si B dapat dengar dengan jelas langkah kaki posmen tu dari bawah menuju ke bilik dia tapi tiba-tiba bunyi langkan si posmen tu berhenti.

"Pakcik ada kat luar ke?" si B jerit, dekat luar masih lagi diam...

Akhirnya si posmen pun jawab "Ada dekat luar ni...", jawab dia balik. "Duduk je dalam bilik nanti saya panggilkan polis," pakcik tu jawab lagi.


"Kenapa?" si B tanya, perasaan dia semakin diburu resah. "Takde pape...Duduk je dalam, jangan keluar!"

Si B mula rasa tidak sabar, dia rasa ada yang tidak kena melalui nada suara si posmen tu. Belum sempat si posmen tu halang dia dari bukak pintu, si B pun pulas tombol pintu dan di hadapannya... wajah pakcik posmen pucat lesi sambil berdiri di tepi mayat si A yang berlumuran darah. Darahnya mengotori di segenap lantai tingkat asrama itu.

Terdapat kapak yang melekat di tengkuknya dan kuku-kukunya ada yang tertanggal kerana mencakar sepanjang malam, mintak dibukakan pintu.

Si B menjerit dalam keadaan histeria melihat mayat si A, tidak disangka roommatenya menjadi korban penbunuhan misteri pada malam itu.....





9 ulasan:

syafiqakarim berkata...

huhu..da tengok..best.pompuan tu gila weh.haha da tu jeles yg amat.

Fara E's berkata...

perghhhhhhhh

[PR] Pelanduks Reporter berkata...

hantu yang bunuh ke org yg bunuh ni??

cik bulan berkata...

argh..knape dia xbukak pintu tu..waaa..seram wok bace sowang2 ni..T,T

plain jane berkata...

Reply to [PR] Pelanduks Reporter:

Ntah, hantu kot

one of the three berkata...

takut gilaa. ni citer betul ke rekaan semata-mata?

plain jane berkata...

reply to one of the three,

yg ni urban legend, mungkin benar atau tidak, itu saya kurang pasti.

SaySay berkata...

alaa xde sambungan ke?
x seram sbb dok dgar lagu raya XD

plain jane berkata...

cerite ni mmg mcm ni, tergantung...misteri le katakan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...